Wej軼ieZ RzymuDuch 安i皻y uczy nas, przypomina nam i sprawia, 瞠 rozmawiamy
Z Rzymu

Duch 安i皻y uczy nas, przypomina nam i sprawia, 瞠 rozmawiamy

Tagi: Duch 安i皻y, Ko軼i馧, Modlitwa, Naj鈍i皻sza Maryja Panna, Papie Franciszek
MSZA 名I邛A W UROCZYSTO汎 ZESxNIA DUCHA 名I邛EGO

Bazylika Watyka雟ka, Niedziela, 8 czerwca 2014 r.

HOMILIA PAPIE涉 FRANCISZKA



Wszyscy zostali nape軟ieni Duchem 安i皻ym" (Dz 2, 4).

Przemawiaj帷 do aposto堯w podczas Ostatniej Wieczerzy Jezus powiedzia, 瞠 po swym odej軼iu z tego 鈍iata ze郵e im dar Ojca, czyli Ducha 安i皻ego (por. J 15, 26). Obietnica ta spe軟ia si z moc w dniu Pi耩dziesi徠nicy, gdy Duch zst瘼uje na uczni闚 zgromadzonych w Wieczerniku. To wylanie, chocia niezwyk貫, nie pozosta這 czym jedynym i ograniczonym do tamtej chwili, ale jest wydarzeniem, kt鏎e odnawia這 si i jeszcze si odnawia. Chrystus, zasiadaj帷y w chwale po prawicy Ojca, nadal wype軟ia sw obietnic, zsy豉j帷 na Ko軼i馧 Ducha 篡j帷ego, kt鏎y nas naucza, przypomina nam i sprawia, 瞠 rozmawiamy.

Duch 安i皻y uczy nas: jest wewn皻rznym Nauczycielem. Prowadzi nas s逝szn drog przez r騜ne sytuacje 篡ciowe. To On uczy nas drogi. W pierwszych wiekach Ko軼io豉 chrze軼ija雟two by這 nazywane "drog" (por. Dz 9, 2) i sam Jezus jest Drog. Duch 安i皻y uczy nas na郵adowania Go, kroczenia Jego drogami. Bardziej ni nauczycielem doktryny Duch 安i皻y jest nauczycielem 篡cia. A cz窷ci 篡cia jest niew徠pliwie tak瞠 m康ro嗆, wiedza, ale w szerszym i bardziej zgodnym horyzoncie istnienia chrze軼ija雟kiego.

Duch 安i皻y jest 篡j帷 pami璚i Ko軼io豉
Duch 安i皻y przypomina nam, przypomina to wszystko, co powiedzia Jezus. Jest 篡j帷 pami璚i Ko軼io豉 a przypominaj帷, pozwala nam zrozumie s這wa Pana.

Owo przypominanie w Duchu i dzi瘯i Duchowi nie ogranicza si do samego zapami皻ania, ale jest zasadniczym aspektem obecno軼i Chrystusa w nas i w Jego Ko軼iele. Duch prawdy i mi這軼i przypomina nam to wszystko, co powiedzia Chrystus, sprawia, 瞠 coraz pe軟iej wchodzimy w znaczenie Jego s堯w. My wszyscy mamy to do鈍iadczenie: jaka chwila, w jakiejkolwiek sytuacji, jedna idea, potem inna 陰czy si z fragmentem Pisma 安i皻ego... To Duch 安i皻y sprawia, 瞠 stajemy si t drog: drog 篡wej pami璚i Ko軼io豉 to za wymaga od ka盥ego z nas odpowiedzi: im bardziej nasza odpowied jest wielkoduszna, tym bardziej s這wa Jezusa staj si w nas 篡ciem, postaw, wyborem, gestami czy 鈍iadectwem. W istocie Duch 安i皻y przypomina nam o przykazaniu mi這軼i i wzywa nas do 篡cia nim.

Chrze軼ijanin bez pami璚i nie jest prawdziwym chrze軼ijaninem, jest chrze軼ijaninem w po這wie drogi, jest cz這wiekiem-wi篥niem chwili, kt鏎y nie umie uczyni skarbu ze swej historii, nie umie odczyta jej i prze篡wa jej jako dziej闚 zbawienia. Jednak瞠 przy pomocy Ducha 安i皻ego mo瞠my odczytywa wewn皻rzne natchnienia i wydarzenia 篡ciowe w 鈍ietle s堯w Jezusa. W ten spos鏏 wzrasta w nas m康ro嗆 pami璚i, m康ro嗆 serca, kt鏎a jest darem Ducha. Niech Duch 安i皻y o篡wi w nas wszystkich na nowo pami耩 chrze軼ija雟k! A w owym dniu z aposto豉mi by豉 Kobieta pami璚i, ta, kt鏎a od pocz徠ku rozwa瘸豉 wszystkie te sprawy w swym sercu. By豉 to Maryja, nasza Matka. Niech Ona pomo瞠 nam na tej drodze pami璚i.

Nie ma chrze軼ijan niemych, niemych na duszy; nie, nie ma na to miejsca
Duch 鈍i皻y uczy nas, przypomina nam i - jest to inny czynnik - sprawia, 瞠 rozmawiamy z Bogiem i z lud幟i. Nie ma chrze軼ijan niemych, niemych na duszy; nie, nie ma na to miejsca.

Sprawia, 瞠 rozmawiamy z Bogiem w modlitwie. Jest ona darem otrzymywanym darmo; jest dialogiem z Nim w Duchu 安i皻ym, kt鏎y modli si w nas i pozwala nam zwraca si do Boga, nazywaj帷 go Ojcem - Abba (por. Rz 8, 15; Gal 4, 4); i jest to nie tylko "spos鏏 m闚ienia", ale rzeczywisto嗆, jeste鄉y rzeczywi軼ie dzie熤i Bo篡mi. "Albowiem wszyscy ci, kt鏎ych prowadzi Duch 安i皻y Duch Bo篡, s synami Bo篡mi" (Rz 8, 14).

Sprawia, 瞠 mo瞠my rozmawia w akcie wiary. Nikt z nas nie mo瞠 powiedzie: "Jezus jest Panem" - us造szeli鄉y to dzisiaj - bez Ducha 安i皻ego. I to Duch sprawia, 瞠 rozmawiamy z lud幟i w braterskim dialogu. Pomaga nam rozmawia z innymi, uznaj帷 w nich braci i siostry; rozmawia z przyja幡i, czu這軼i, 豉godno軼i, rozumiej帷 niepokoje i nadzieje, smutki i rado軼i innych.

Ale jest jeszcze co wi璚ej: Duch 安i皻y pozwala nam rozmawia r闚nie z lud幟i w proroctwie, to znaczy staj帷 si pokornymi i 豉godnymi "kana豉mi" S這wa Bo瞠go. Proroctwo dokona這 si w spos鏏 wolny, aby pokaza otwarcie sprzeczno軼i i niesprawiedliwo軼i, ale zarazem w spos鏏 umiarkowany i w zamierzeniu konstruktywnym. Przenikni璚i Duchem mi這軼i mo瞠my by znakami i narz璠ziami Boga, kt鏎y kocha, s逝篡 i daje 篡cie.

Podsumowuj帷: Duch 安i皻y uczy nas 篡cia, przypomina i wyja郾ia nam s這wa Jezusa, sprawia, 瞠 modlimy si i nazywamy Boga Ojcem oraz 瞠 rozmawiamy z lud幟i w dialogu braterskim i proroctwie.

Dzie Pi耩dziesi徠nicy, gdy uczniowie "zostali nape軟ieni Duchem 安i皻ym", by chrztem Ko軼io豉, kt鏎y narodzi si "w wyj軼iu", w "wychodzeniu", aby g這si wszystkim Nowin. Matka Ko軼i馧, kt鏎y wyrusza w drog, aby s逝篡. Pami皻ajmy o innej Matce, naszej Matce, kt鏎a szybko uda豉 si w drog, aby s逝篡. Matka Ko軼i馧 i Matka Maryja: obie dziewice, obie matki, obie kobiety. Jezus by stanowczy w kontaktach z aposto豉mi: nie powinni opuszcza Jerozolimy, zanim nie otrzymaj z g鏎y mocy Ducha 安i皻ego (por. Dz 1, 4.8). Bez Niego nie ma misji ani ewangelizacji. Dlatego z ca造m Ko軼io貫m, nasz Matk Ko軼io貫m katolickim, wo豉my: Przyjd, Duchu 安i皻y!


Dokumenty i artyku造

Wideo

5 rad Papie瘸 Franciszka dla rodzin

Publikujemy kr鏒kie wideo, kt鏎e zawiera 5 praktycznych rad Papie瘸 Franciszka dla rodzin.

Dokumenty